onsdag 23 juni 2010

Stockholm

Jag får ofta frågan varför jag lämnade Italien och flyttade tillbaks till Sverige. En bild som denna, tagen från vardagsrumsfönstret i gårnatt kl 01.15 säger det mesta. Stockholm är en helt fantastisk stad, speciellt på sommaren.







Jag tror att anledningen till att folk inte riktigt förstår mig är att de ser t.ex. medelhavsländerna bara genom semesterögon. Jag har bott i både Italien och Grekland och ja visst, det är på många sätt två helt fantastiska länder: bra klimat, god mat, härlig mentalitet och livskvalitet. Men att bo där har minst lika många nackdelar också. Jag tror att många glömmer bort att även där finns det en ganska trist och grå vardag. Lika mycket som vi svenskar klagar och längtar efter semester och utlandsresor, lika mycket klagar italienare och greker. Italienare är experter på att klaga, speciellt på vädret som antingen är för kallt "mamma mia, fa freddo!!!" eller att det är alldeles för varmt "o mio dio, sto morendo... fa troppo caldo!". De är även precis som svenskar riktigt duktiga på att "längta bort" och klaga på den egna verkligheten och vardagen. Många italienare längtar då till... Sverige.

Värmen ja, den är underbar när man är på semester och kan svalka sig i skuggan på en uteservering men den är inte lika kul när man måste röra sig på stan fullt klädd eftersom man jobbar. Än mindre om man som stylist måste släpa på en massa kassar med kläder...

Kontentan är väl att vi alla klagar på vardagen, klimatet och tycker att det skulle vara mycket bättre om man bodde någon annanstans. Frågan om ett vardagsliv där skulle vara så mycket bättre?

Men det är ju så att gräset alltid är grönare på andra sidan, skillnaden är dock att i Sverige ÄR faktiskt gräset grönt och inte sönderbränt som i varmare länder.

2 kommentarer:

  1. Så är det. Tur är det, vem skulle annars vilja ha lite ombyte i form av resa? Och sen är det ju bra att ha ngt att komma hem till, som inte känns som en bestraffning, eller hur?

    SvaraRadera
  2. Absolut. De flesta tycker ju även om att resa. Problemet som jag ser är snarare att folk blir hemmablinda och klagar på allt de inte har istället för att uppskatta det som de HAR.

    SvaraRadera