söndag 10 april 2011

Under bordet

Åh denna ständiga diskussion om kvinnor och män; deras skillnader och likheter, rättigheter och skyldigheter. Nu gäller det kvinnor vs. män och deras alkoholkonsumtion; tåla eller inte? Hur mycket? Och var går egentligen gränsen för FÖR mycket?

DN med flera skriver om att experter inom Folkhälsoinstitutet konstaterar att män löper större risk än kvinnor att skadas av alkohol, inte tvärtom som tidigare sagts. Man skulle därför kunna höja kvinnors toleransnivå till densamma som för män där den rekomenderade maxnivån ligger på 14 glas vin/vecka jämfört med 9 glas vin/vecka för kvinnor. Men det går inte hävdar Folkhälsoinstitutet då "det skulle skapa starka reaktioner bland såväl praktiker som politiker".

Orka.

Däremot kan vi kanske enas om att män och kvinnor KAN reagera olika vid berusning. Ja, män kan ha en tendens att lättare bli aggressiva, det är ju uppenbarligen vetenskapligt bevisat. Återigen av Folkhälsoinstitutet. Men det är långt ifrån alla som blir det och även om kvinnor generellt sett kanske har närmare till tårar än aggressivitet finns det ju de som blir rent rabiata vid berusning.

Har för övrigt på senaste upptäckt att "rabiat" och "epitet" är ord jag använder lite för ofta.

Nåväl.

Alla som har druckit några gånger i sitt liv vet att männsikor klarar olika mängder alkohol- oavsett kön. Jag känner både killar och tjejer som klarar kopiösa mängder alkohol men jag känner även de som inte hanterar den alls. Hur mycket man klarar av att dricka handlar om så mycket mer än bara X- och Y-kromosomer utan snarare om fysiska förutsättningar, ålder och psykisk status.

Jag har vid rätt många tillfällen lyckats- rent ut sagt- supa killar under bordet, senast för någon månad sen. Killar och män som varit unga, äldre, långa, korta, välbyggda eller smala. Det enda de haft gemensamt har varit deras oförmåga att stå emot min charm och sin egen toleransnivå. Är jag en proffsdrickare? Nej, absolut inte. "Bättre" än de flesta tjejer? Kanske. Eller så dricker jag bara taktiskt och med en fingertoppskänsla för när man ska svälja och när man spottar.

Så nästa gång, håll i hatten, kanske är det din tur att få åka!

PUSS!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar