onsdag 30 mars 2011

En dvärgs perspektiv

Jag blir chockad, förvånad och besviken. Bloggaren och street style fotografen The Sartorialist som har ett gott öga för stil måste vara helt blind och ha en förvriden bild vad gäller kroppsideal. För övrigt är detta även en man som utsetts av Time till en av världens 100 mest inflytelsrika människor vad gäller design. Han publicerade i veckan två bilder av bloggaren Angelika. Inget konstigt förrän man läser bildtexten:




I saw this young lady in Milan several times this past season. She is one of the crop of new bloggers. (Read her blog here.) I loved that she's a bigger, curvier girl than most of the other bloggers who you see in the press and tend to represent the genre.

The subtle thing she achieves so successfully in these two looks is to complement the sturdy but beautiful shape of her legs with an equally strong shoe. A daintier shoe would be overpowered but these shoes create a beautiful harmony for the lower half of her body.

Tomorrow I'll post an image of a different young lady I met in Paris with a similarly curvy body type but a different method of creating body harmony.


Kurvig? Om hon är kurvig så missade jag nog en hel del under svenskalektionerna i skolan. Och mina MVG:n känns plötsligt helt omotiverade. Efter att kommentarerna strömmat in gjorde han ett tillägg i inlägget men det blev inte mycket bättre. I The Sartorialists ögon är den här tjejen kurvig. I mina ögon helt normal. Undrar vad normal är i hans ögon? Och än värre; vad är hans definition av smal?

Jag har vid fler än ett tillfälle träffat den här mannen, oftast utanför diverse modevisningar i Milano. Och man kan på sätt och vis säga att han kastar sten i glashus. Mannen är ungefär 2 äpplen hög. Utan att överdriva så är han lätt att missa eftersom han är förbannat liten. Förlåt, kort. Dock så blev The Sartorialist väldigt liten som människa i mina ögon nu. Och: en kurvig människa kan banta, en dvärg förblir alltid en dvärg.

1 kommentar: