lördag 5 mars 2011

Relationsrådet

Sitter just nu på tåget som tar mig långt ifrån Söders höjder, utanför fönstret ser jag... träd. Och lite fler träd. Mest granar och en massa taniga björkar. Naturligtvis ett ypperligt tillfälle till tankar och filosoferande. Eller bara meningslöst spånande i brist på resesällskap.

Jag är på väg till en av mina absolut bästa vänner som även är lite av en relationsdrottning. Ja, iallafall vad det gäller att hamna i konstiga relationer; otippade eller som nu en som verkar vara helt rätt.

Själv har jag precis upptäckt att jag hamnat i en återvändsgränd i relationsträsket. Härligt.

Det som skiljer oss två är synen på kommunikation mellan könen. Jag är en förespråkare av rak och enkel kommunikation. Inga krusiduller. Som tjej förväntas man ofta överanalysera varför ens partner/flirt/date gör si eller så. Varför han inte ringer eller varför han ringer bara för att bli irriterad på något. Jag brukar resonera att det är ofta inte så komplicerat som man kan tro. Ringer han inte? Ja, det kan ju faktiskt vara så att han inte är så himla intresserad. Såvida han inte precis gett sig ut på en bergsklättring och inte tänkt på att en iPhone inte har speciellt lång batterilängd eller att det är hyfsat svårt att ladda en telefon på en alptopp. Då får han dispens.

I mitt fall kände jag av vibben att något var fel och hann bli slagen på fingrarna för att jag hade den känslan. Men det tog inte många dagar innan min intuition visade sig vara rätt. Nu gick inte min värld under för det, jag hade väl en hel del tvivel jag med men skillnaden var väl att jag var beredd att se vart det skulle ta vägen först innan jag tog några beslut.

Sen finns det ju de som faktiskt är väldigt beräknande, fulla av små hintar och spel. Killar alltså. Den har jag också testat och ens hjärna säger förr eller senare ifrån och hotar med total söndersprängning. Och man blir skadad ska jag tala om. Att få en Youtubelänk skickad kan verka banalt. Trodde ni ja. Men i detta fall var det tvunget att analyseras till grunden eftersom killen ifråga allt som ofta skickade länkar som skulle ge mig hintar om saker och ting, textrader med passande budskap eller ibland var det faktiskt bara en väldigt bra låt. Men hur fasiken ska man veta skillnaden?

Kan vi inte alla bara enas om att från och med nu säger vi vad vi tänker och tycker? Och är det inte speciellt positivt så stryk orden med negativ ton.

Så vad har jag lärt mig den här gången? Jo att bara för att någon har en badanka i badrummet betyder inte det att den vill simma.

1 kommentar:

  1. Tror jag behöver en update, ses för en fika? Vill varna för det lilla monstret som numera inte gillar stillsamma fikapauser...krypa stå rivas och dra i håret is the new shit. Love /S

    SvaraRadera